خبر خبر

40 سالگي انقلاب و تجلي تخصص و تعهد در قاب آسمان و زمين
انقلاب شکوهمند اسلامي ايران در حالي چهلمين سال پيروزي خود را جشن مي گيرد که همچون درختي تنومند، به بار نشسته و سايه خود را بر پهناي ايران گسترانده است. امروز همه در سايه سار اين درخت که روزي نهالش به دست بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي به زمين نشانده و با خون شهداي انقلاب و دفاع مقدس آبياري شد، در آرامشي به سر مي برند که دشمنان ما براي برهم زدن آن لحظه يي به خواب نمي روند. ثمره امروز اين درخت موفقيت هايي است که در عرصه هاي مختلف با عزم ملي و همت ايراني و مقاومت هميشگي با وجود کارشکني هاي دشمن نصيب جوانان اين مرز و بوم مي شود. نمونه بارز آن صنعت هوانوردي و تحريم هاي ظالمانه عليه اين صنعت است که پاياني ندارد و اتفاقا استمرار آن جوانان ما را آبديده کرده و توان آنها را در بازآفريني دوچندان کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاههای استان کرمان ؛ در دوران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، صنعت فرودگاهی ایران با چالش ها و تحولات بسیار زیادی همراه بود. خروج متخصصان خارجی، آغاز جنگ تحميلي و حملات گسترده هوایی رژیم بعثی عراق و متحدانش طی هشت سال متمادی و همچنین تحریم های ظالمانه ای که همواره در گام نخست، صنعت هوانوردي ايران اسلامي را مورد هدف قرار داده است، از جمله این چالش هاست. با این حال متخصصان حوزه هوانوردی به ویژه فرودگاهي با توكل به خداوند رحمان و با تکیه به رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبري و همچنین بهره‌گیری از روحیه جهادی، نه‌ تنها در دوران دفاع مقدس تمامی وظایف خود را انجام داده‌اند، بلکه با اتكاء به روحيه خودباوری توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی كرده و به نتايج تحسین‌برانگیزی دست يابند.

احداث و راه‌اندازی 33 فرودگاه جدید مسافربری، ایجاد و در اختیار داشتن 143 راه هوایی با مجموع 95 هزار کیلومتر راه هوایی، ایجاد تعداد 4 راه هوایی بین‌المللی مستقیم و یک‌طرفه از حوزه خلیج‌فارس تا شمال غرب ایران با حداقل 1700 کیلومتر طول مسیر برای هر راه هوایی، ایجاد و راه‌اندازی 26 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین (RCAG) جهت ارتباط کنترلرها با کلیه ناوگان پروازی بر فراز کشور، افزایش تعداد سکتورها به 14 سکتور عملیاتی به‌عنوان موقعیت کاری کنترلرها و نصب و راه‌اندازی 217 دستگاه کمک ناوبری مدرن برای انجام عملیات خدمات هوانوردی و فرودگاهی گوشه ای از اقدامات انجام شده و دستاوردهای انقلاب محسوب می شود که طی این 40 سال نصیب صنعت هوانوردی شده است.

پیش از انقلاب با تصمیمی اشتباه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یکی از شقوق حمل و نقل از زیرمجموعه وزارت راه و ترابری به وزارت جنگ منتقل شد. وابستگی ما به بیگانه پیش از انقلاب باعث شده بود تا مستشاران انگلیسی حضوری مستبدانه در این صنعت داشته باشند و از این رو برای حفظ این وابستگی از اقدامات مهندسان ایرانی در تعمیر و نگهداری تجهیزات جلوگیری می شد.

تمام داشته های ایران در صنعت هوانوردی پیش از انقلاب به 21 فرودگاه مسافربری، یک سیستم رادار در فرودگاه بین المللی مهرآباد، حداکثر 20 راه هوایی، 11 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین(RCAG)، مرکز کنترل پروازی با 3 سکتور کاری (شرق- سنتر-غرب)، 29 دستگاه کمک ناوبری در 20 فرودگاه و ایستگاه هوایی کشور ختم می شد و ایران حتی یک‌ راه هوایی یک‌طرفه بین‌المللی برای عبور پروازهای ترانزیت بر فراز کشور نداشت اما امروز پس از گذشت 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، ایران به داشته هایش که با هنر زنان و مردان این سرزمین و با بهره گیری از توان مهندسان و متخصصان خودش، بدست آورده، می بالد.

امروز سازمان هواپیمایی کشوری ایران دیگر زیرمجموعه وزارت جنگ نیست و در جایگاه اصلی خودش یعنی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. امروز 88 فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و سایر ارگان ها و مناطق آزاد در کشور فعال است. امروز صنعت هوانوردی ایران افتخار می کند از عدد 20 در تعداد راه هوایی به عدد 143 راه هوایی ارتقا پیدا کرده و امروز 95 هزار کیلومتر راه هوایی در پهنای فضای ایران ثبت شده است.

پیش از انقلاب ما حتی یک راه یک طرفه بین المللی برای پروازهای عبوری نداشتیم اما اینک فضای ایران 4 راه هوایی بین‌المللی مستقیم و یک‌طرفه از حوزه خلیج‌فارس تا شمال غرب ایران با حداقل 1700 کیلومتر طول مسیر برای هر راه هوایی دارد که علاوه بر افزایش فراوان ایمنی پروازها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوا و محیط‌زیست، صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌های هواپیمایی، کاهش فرسودگی قطعات تایمینگ(زمان‌دار) و تقویمی هواپیماها و... را به همراه دارد.

در حالی که پیش از انقلاب سه سکتور مرکز کنترل شرق، مرکز و غرب را پوشش می داد امروز با تکیه بر توان همت بلند مردان و زنان ایران زمین، از مرکز کنترل پرواز مدرنی بهره مند هستیم که امکان افزایش به 17 سکتور با استفاده از تجهیزات ماکروویو و ماهواره را دارد که این باعث شده تا ارتباط کنترلرها با پروازهای بر فرازکشور از 37 مرز هوایی با 11 کشور همسایه صورت گیرد.

 امروز برای حفظ ایمنی پروازها نه یک رادار بلکه 7 سیستم رادار فرودگاهی در 7 فرودگاه بین‌المللی داریم و تجهیزات راداری را برای پوشش سراسر فضای ایران در 10 ایستگاه در قلل مرتفع کشور نصب کرده ایم.

امروز فرودگاه های ایران مجهز به 217 دستگاه کمک ناوبری مدرن برای انجام عملیات خدمات هوانوردی و فرودگاهی، 26 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین(RCAG) جهت ارتباط کنترلرها با کلیه ناوگان پروازی بر فراز کشور است و همه اینها حاصل نشده است مگر با عزم ملی ایرانی.

در ادامه به دیگر دستاوردها و پیشرفت های نوین پس از انقلاب در عرصه هوانوردی اشاره می شود:

  1. راه اندازی مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور از سال 1380 و ارائه خدمات هوانوردی به پروازها با استفاده از سیستم های رادار
  2. بهره برداری از شبیه ساز کنترل هوایی رادار مرکز کنترل ترافیک هوایی بعد از نصب و آموزش دوره های کددار با استفاده از توان داخلی
  3. بهره برداری و تجهیز مرکز تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه های زاهدان، بندرعباس، اصفهان و کرمانشاه
  4. بومی سازی ساخت تجهیزات با فراخوان شرکت های داخلی فعال در این حوزه و کمک فنی و مشاوره ای کارشناسان در خصوص تجهیزات ترمینال فرودگاهها و تولید خودروهای پیشرفته آتش نشانی فرودگاهی توسط تولید کنندگان داخلی
  5. تدوین و اجرای فرآیند نظام اجرای رتبه بندی کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس استانداردهای بین المللی
  6. قراردادن دو فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد و مهرآباد در رنکینگ جهانیACI و کسب رتبه های قابل قبول در عرصه های جهانی در این حوزه و برنامه ریزی در خصوص فرودگاههای اصفهان و شیراز
  7. تجهیز 80% فرودگاههای مراکز استانها به سیستم کمک ناوبری هدایت و فرود هواپیما (ILS/DME )
  8. ارتقا و نـوسازی زیـرساختهای نــاوبری کشوری (Navigation Infrastructure) همزمان با راه اندازی فرودگاههای جدید و با استفاده از ده ها سامانه کمک ناوبری هدایت و مسیر یابی پروازها(DVOR/DME و NDB  )
  9. تجهیز 7 فرودگاه بین المللی کشور از جمله مهرآباد، امام خمینی(ره)، مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و کیش به سامانه های راداری تقرب پرواز(APR) جهت کنترل ترافیک در محدوده تقرب فرودگاه
  10. قطع وابستگی کامل از کشورهای بیگانه در زمینه نرم افزارهای سوئیچینگ داده های هوانوردی
  11. ایجاد و راه اندازی مرکز مدیریت عملیات اضطراری و کنترل کیفی با تجهیزات مخابراتی و کامپیوتری
  12. پياده سازي، مميزي و كسب گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO(9001- 2008) در فرودگاههاي مشهد، اصفهان، زاهدان، يزد،كرمان، كرمانشاه، اروميه، رشت و مديريت اطلاعات هوانوردي
  13. اتمام پروژه سامانه راداری فرودگاه بین المللی بندرعباس به دست توانمند کارشناسان شرکت فرودگاهها و افتتاح و بهره برداری از آن با حضور جناب آقای دکتر علی لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی.
-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط